YUKA TSURUNO
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流麻二果 Manika Nagare
「色の足処」The Colors Have Gone Through

2018年11月22日 - 12月22日


色の跡:和田三造「南風」/ Traces of Colors: Sanzo Wada "South Wind"
oil on canvas, 2018, photo by Ken Kato

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 ユカ・ツルノ・ギャラリーは流麻二果の個展『色の足処 / The Colors Have Gone Through』を2018年11︎月22日(木)から12月22日(土)まで開催いたします。国内のギャラリーでの約3年ぶりとなる本展では、伝統的な油彩絵画で表現されてきた色彩を探求して色を重ねた絵画作品や、建築やダンス表現とのコラボレーションによって培われてきたキャンバスから拡大した空間として経験される絵画表現など、新作を含む、より多様で幅広く展開されている作品群を発表いたします。

 “色彩”の作家と呼ばれる流麻二果の多彩な絵画は、鮮やかでありながら淡い色彩を持ち、透明感と陰影が重なり合う特有の質感を生み出してきています。初期作品では絵画表現だけでなく編物や衣服など拡張していくメディウムを使用しながら、日常のなかですれ違う他人や風景への興味から作品制作が進められていました。近年の作品は、自然や風景に内在する光や生のエネルギーが生み出す多様性へと興味が変容していくなかで、より抽象度を高めた独自の色彩表現へと発展してきています。同時に、東日本大震災をきっかけにしたアーティストによる子ども向けのワークショップ『一時画伯』やコンテンポラリーダンサーとのコラボレーション『踊る絵画プロジェクト』など現代美術作家としての活動の幅を広げ、また建築空間でのアートワークと色彩監修を務めるなど垣根を越えた多面的な制作を進めてきました。

今年2018年、流は印象派コレクションで知られているポーラ美術館での個展をきっかけに、油絵による光の色彩表現と再び向き合い始めます。伝統的な絵画における色彩を丁寧に追体験しながら、新たな解釈と再構成として色を何層にも塗り重ねた深みのある色彩の絵画は、新シリーズ『色の跡』として同美術館で発表されました。印象派の足跡をたどることからはじまり、本展ではさらに、西洋絵画の光を捉えようとした日本近代絵画における色彩、特に和田三造の『南風』(1907年)に注目をしています。和田は画家としてだけでなく、日本文化における色彩の標準化の必要性にかられ日本標準色協会(後に日本色彩研究所に改名)を設立し、デザインや工芸を含む、日本の色彩研究に尽力した人物です。奇しくも、同じく画家として色彩に向き合う流は和田の血縁にあたります。新作では、西洋絵画の影響を受けながらも和田によって規定された日本の伝統色と呼ばれるものがいかに日本文化のなかに内在しているのかが「色の足跡(あと)」として探求されます。

 また現在、流は株式会社中川ケミカル 色彩研究室との共同webプロジェクト『日本の色』を進めており、日本の色彩をいかに表現していくのかということと多角的に向き合っています。世界中で色の均一化が加速し、個性が見えづらくなった現代においても、特定の土壌や気候でしか見えない色があり、色を捉える感覚には個性があります。また、「日本の色」というと、平安時代の十二単衣や江戸時代の流行色など、いわゆる「伝統色」として捉えられがちですが、本プロジェクトはインタビューやリサーチ活動を通して日本における色彩の個性を調査し、現代の「日本の色」を探求するプロジェクトです。本展覧会に合わせて、『日本の色』のウェブサイトも今秋にローンチされました。http://nihon-no-iro.jp


作家プロフィール
1975 年生まれ。女子美術大学芸術学部絵画科洋画専攻卒。2002年文化庁新進芸術家在外研修員(アメリカ)、2004 年ポーラ美術振興財団在外研修員(アメリカ・トルコ)。主な展覧会に『VOCA 展』(上野の森美術館、東京、2000 年・2006 年)、『DOMANI・明日展』(国立新美術館、東京、2010 年)、『絵画を抱きしめて』(資生堂ギャラリー、東京、2015 年)、「高松コンテンポラリーアート・アニュアル vol.05『見えてる風景/見えない風景』」(高松市美術館 、2016 年)、『Wraparound』(Miyako Yoshinaga Gallery、ニューヨーク、2016 年)、『色を追う/ Tracing the Colors』(ポーラ美術館、箱根、2018年)など。子どもたちにアートを届ける非営利団体「一時画伯」発起人。


開催概要
流麻二果「色の足処 / The Colors Have Gone Through」
会期:2018年11月22日 - 12月22日
開廊時間: 火 - 木、土 11:00 - 18:00、金 11:00 - 20:00
休廊日: 月、日、祝
会場: ユカ・ツルノ・ギャラリー
東京都品川区東品川1-33-10 TERRADA Art Complex 3F


和田三造「南風」1907
Sanzo Wada, South Wind, 1907


 Yuka Tsuruno Gallery is pleased to present Manika Nagare's solo exhibition "The Colors Have Gone Through" from November 22 (Thursday) to December 22 (Saturday), 2018. In her first exhibition in around three years at the gallery, the artist will present her works that are increasingly diversifying, including new works, such as paintings with overlaying colors resulting from her exploration of colors expressed in traditional oil paintings, and painterly expressions that expand outwards from the canvas and are experienced spatially, which have been nurtured through her collaborations with creators engaged with space or dance.

 Known as an artist of colors, Manika Nagare's prismatic paintings present brilliant yet subtle colors that induce unique textures where transparency and shading lay over one another. Her earlier works employed expanding mediums such as knitted fabrics and clothes as well as painterly expression to find inspiration in the people and landscapes she came across in her daily life. Recently, as her interests shifted to the light and vital energy inherent in nature and landscapes, her works have developed into more abstract expressions of color. At the same time, she has also expanded the range of her artistic endeavors going beyond disciplinary boundaries, as exemplified by her children's workshop series Ichijigahaku / Artist for a Day prompted by the 2011 Tohoku disaster and the Dance Production Project run in collaboration with contemporary dancers, not to mention her work directing artworks and colors in architectural spaces.

 This year, beginning with her solo exhibition at POLA Museum of Art, known for its collection of Impressionist paintings, she has engaged anew with the expression of light through color using oil paints. Her series Traces of Colors presented at the museum, carefully relived the colors in painting from past eras, while adding new interpretations to recompose colors as numerous layers that create depth. Starting with retracing the footsteps of the Impressionists, in this exhibition Nagare particularly focuses on Wada Sanzo's South Wind (1907) as an attempt of Japanese modernist painting to capture the light of Western painting. Wada was a painter who made significant contributions to research on color in Japan in diverse fields including design and crafts by, for example, founding the Japan Color Standards Association (later renamed as Japan Color Research Institute) driven by the need to establish color standards in the country. By a curious coincidence, Nagare, also a painter who is deeply engaged with color, happens to be relative of Wada. In her new works, she explores traces of colors, or how the colors formulated as traditionally Japanese by Wada are underlined by Japanese culture while being influenced by Western painting.

 Nagare is also currently engaged in Nihon no Iro, a project in collaboration with the Nakagawa Color Lab, further expanding her engagement with expressions of Japanese color. Even in contemporary times, where colors are becoming increasingly homogenous around the world, making distinct qualities harder to see, there still exist colors that can only be seen in particular lands and climates, and color perception necessarily involves individuality. While the expression "Colors of Japan" may bring to mind traditional colors such as ceremonial robes from the Heian period or colors that were popular in the Edo period, this project aims to research the distinctness of contemporary Japanese colors through interviews and research activities. A website for the project was launched in conjunction with this exhibition: http://nihon-no-iro.jp


Artist Profile
Born in 1975. Manika Nagare graduated from the department of painting at Joshibi University of Art and Design. She was an overseas artist-in-residence in the US sponsored by the Agency for Cultural Affairs (2002) and a recipient of the Pola Art Foundation Grant staying in the US and Turkey (2004). Her recent exhibitions include VOCA (The Ueno Royal Museum, Tokyo, 2000, 2006), Embracing for Painting (Shiseido Gallery, Tokyo, 2015), Takamatsu Contemporary Art Annual vol.05 - Visible Scenery, Invisible Scenery - (Takamatsu Art Museum, 2016), Wraparound (MIYAKO YOSHINAGA, New York, 2016), Tracing the Colors (POLA Museum of Art, Hakone, 2018). She established "Ichijigahaku / Artist for a Day", a NPO that delivers art to children.


Exhibition Outline
Manika Nagare, The Colors Have Gone Through
Date: November 22 - December 22, 2018
Opening hours: Tue - Thu, Sat, 11am - 6pm; Fri 11am - 8pm
* Closed on Sunday, Monday, and National holidays
Venue: Yuka Tsuruno Gallery
1-33-10-3F Higashi-Shinagawa, Shinagawa-ku, Tokyo Japan