YUKA TSURUNO
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- Special Event -
田村友一郎 Yuichiro Tamura
「田村のカーズ・オン・ファイア」

12/21(木) 11:00 – 18:00
12/22(金) 11:00 – 20:00
12/23(土) 11:00 – 18:00


玉蟲色の夢 / Midnight Rainbow, 2017


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“歳も押し迫った2017年12月師走。今年を振り返れば、多くのお金を使い、そして失った。その主たる原因を探れば、車にまつわる出来事に集約される。賞金レースはチキンレースだ。崖めがけて疾走する日産グロリア。アクセルを踏み込んだ右足は、ついぞブレーキにかけられることはなかった。儚くも崖下に散ったグロリア、その栄光。火を吹くグロリア、残ったのは塵と積もった莫大な請求。まさに火の車である。” 田村友一郎


 ユカ・ツルノ・ギャラリーでは、火の車状態にある田村友一郎を迎えて3日間限りの火消しイベントを開催致します。記憶にも新しい日産アートアワード2017、そして小山市立車屋美術館の個展にて発表した栄光にまつわる作品群から日産グロリアの写真作品2点、3月に開催したギャラリーでの個展「G」からメッキ加工されたエアラインのカトラリーなど、目玉商品が数点並びます。
 また、ギャラリーの小スペースでは、タイのBACCバンコクアートカルチャーセンターで発表し、タイ国内で好評を博した作品『玉蟲色の夢 / Midnight Rainbow』が特別展示されます。今後、再展示される予定はありませんので、この機会をお見逃しなく。

 そして、最終日の12/23には、田村本人が2017年を振り返る独演会も催されます。皆様のお越しを期待するとともに火消しへのご協力を是非とも賜りたく存じます。

【田村友一郎独演会】落語『火の車』12/23(土)17:00 - 18:00
 田村の2017年の仕事を作家自らが一挙に振り返ります。独演会に合わせ、会場にお越しの先着10名様にスカジャンをモチーフとした田村の作品『Hey Daddy, Hey Brother』がメインビジュアルとなったベルリンのHaus der Kulturen der Weltにて開催された展覧会「2 or 3 Tigers」のポスターをサイン入りにてプレゼント致します。


作家プロフィール
1977年富山県生まれ。熱海市在住。日本大学芸術学部写真学科卒業。東京藝術大学大学院映像研究科博士後期課程修了。2012年度文化庁新進芸術家海外派遣制度によりベルリン芸術大学・空間実験研究所に在籍。既にあるイメージや自らが撮影した素材をサンプリングの手法を用いて使用し、独自の関係性を導き出し再構築することで時空を超えた新たな風景や物語を立ち上げる。Google Street Viewのイメージのみで構成されたロードムービー 『NIGHTLESS』で第14回文化庁メディア芸術祭アート部門優秀賞受賞(2011年)、同作を第3回恵比寿映像祭(2012年)、第57回オーバーハウゼン国際短編映画祭(ドイツ、2011年)など世界各国で上映。近年の主な展覧会に「試論:栄光と終末、もしくはその週末 / Week End」(小山市立車屋美術館、2017年)、「日産アートアワード2017」(BankART Studio NYK、横浜)、「横浜トリエンナーレ2017 島と星座とガラパゴス」での特別展示、「Festival of Future Nows」(ハンブルガー・バーンホフ現代美術館、ベルリン、2017年)、「2 or 3 Tigers」(Haus der Kulturen der Welt、ベルリン、2017年)、「Mode of Liaison」(BACC バンコクアートカルチャーセンター、2017年)、「BODY/PLAY/POLITICS」(横浜美術館、2016年)、KYOTO EXPERIMENT 2016、「物語りのかたち」(せんだいメディアテーク、2015年)、「メディアシティ・ソウル 2014」(ソウル市立美術館)、「これからの写真」(愛知県美術館、2014年)、「MOTアニュアル 2012:風が吹けば桶屋が儲かる」(東京都現代美術館)など国内外多数。



End Game, 2017


Week End, 2017


2 or 3 Tigers, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2017

 “It is now December, 2017 is about to end. I look back on my year and I see that I squandered a lot of money and made huge losses. When I think about the main reason why that is, it really comes down to incidents around cars. A race for a prize is a game of chicken. A Nissan Gloria running toward the cliff. My right foot was pressing the pedal to the metal, and never touched the brake. The Gloria crushed under the cliff, gloriously. It burned, leaving dust and a massive bill behind. It was literally the car on fire* . ”  Yuichiro Tamura


 Yuka Tsuruno Gallery will host a 3-day event with Yuichiro Tamura, who is in a dire strait, which tries to stabilize his finance. The works he presented at the Nissan Art Award 2017 and his solo show at Oyama City Kurumaya Museum of Art are still fresh in our memory. In this event, two photographs of Nissan Gloria among these works that address the question of glory and several products such as the plated airline cutleries presented in “G”, his solo exhibition at our gallery in March, will be on offer. In addition, his “Iridescent Dream/Midnight Rainbow” shown at Bangkok Art and Culture Centre in Thailand, which earned acclaim there, will be presented at the gallery’s small space especially for this occasion. There is no plan for a future presentation of this piece, so please do not miss this chance.

 On December 23, the last day of this event, the artist himself will present a monologue that looks back on 2017. We are looking forward to your visit and your support in the damage control.

【Rakugo (Japanese traditional comic storytelling) by Yuichiro Tamura】
“Cars on Fire” Saturday, December 23, 17:00 – 18:00 
Yuichiro Tamura will reflect on his year and the works during 2017 in the form of a comic spoken word performance. The first 10 people arriving at the gallery will get a signed exhibition poster of “2 or 3 Tigers” held at Berlin’s Haus der Kulturen der Welt where Tamura’s Sukajan jackets-themed project “Hey Daddy, Hey Brother” was used as the main image.


Artist Profile
Born in 1977 in Toyama. Lives and works in Atami. Yuichiro Tamura has received his Bachelor’s of Photography from Nihon University College of Art and his Ph.D from Graduate School of Film and New Media at Tokyo University of the Arts. In 2013, he took part in the Artist Overseas Training Programme promoted by Agency for Cultural Affairs and studied at the Institut für Raumexperiment, Olafur Eliasson class at the Berlin University of Arts.Tamura samples not only images that he has taken himself but also preexisting footage, coaxing unique relationships out of them in order to create new landscapes. The NIGHTLESS, which is composed of images taken only via GoogleStreetView, has received the excellence award at the 14th Japan Media Arts Festival in 2011 and has been shown in the 3rd Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions (2014) as well as internationally in the 57th International Short Film Festival Oberhausen (Germany, 2011). Resent exhibitions include “Week End” (Kurumaya Museum of Art, Oyama, 2017), “Nissan Art Award 2017” (BankART Studio NYK, Yokohama), a special exhibition at “YOKOHAMA TRIENNALE 2017 ‘Island, Constellations & Galapagos’, “Festival of Future Nows” (Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart, Berlin, 2017), “2 or 3 Tigers” (Haus der Kulturen der Welt, Belrin, 2017), “Mode of Liaison” (BACC Bangkok Art & Culture Centre, 2017), “BODY/PLAY/POLITICS” (Yokohama Museum of Art, 2016), KYOTO EXPERIMENT 2016, “Monogatari no Katachi” (sendai mediatheque, 2015), “Media City Seoul 2014” (Seoul Museum of Art), “Photography Will Be” (Aichi Prefectural Museum of Art, 2014) and “MOT Annual 2012: Making Situations, Editing Landscapes” (Museum of Contemporary Art Tokyo).

* To “drive the car on fire” is a Japanese expression that means to be in a great financial difficulty.